Contact

Ons kantoor is gevestigd aan de Gaestdyk 49 in Tjerkgaast in het voorhuis van een boerderij.

Openingstijden

Maandag 9.00 – 21.00 uur
Dinsdag 9.00 – 21.00 uur
Woensdag 9.00 – 21.00 uur
Donderdag 9.00 – 21.00 uur
Vrijdag 9.00 – 16.00 uur
Zaterdag 9.00 – 12.00 uur
Zondag gesloten

Telefonisch zijn wij te bereiken op 0514-531958
Een e-mail kun je sturen naar info@bijstra.nl

Ons postadres

Makelaardij Bijstra
Gaestdyk 49
8522 MZ Tjerkgaast

Sjoerd en Janneke zijn beide geboren en getogen Friezen, dus ‘praat mar Frysk’

Contactformulier

Kunnen we je helpen?

Veel gestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk dan eerst hieronder bij de veel gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Wat moet ik doen als ik mijn woning wil verkopen?

    Als eerste moet je natuurlijk ons bellen. Sjoerd Bijstra komt dan langs voor een gesprek, dit is geheel vrijblijvend en zonder kosten. Heb je besloten dat wij je woning mogen verkopen dan volgt een tweede afspraak, de fotograaf komt langs en de formulieren worden ingevuld. Je woning staat dan binnen 1 week op onze website, Facebook en Funda. Het is ook mogelijk om je woning alleen in de stille verkoop te zetten.

  • Wat zijn de kosten en wanneer moet ik deze betalen?

    Onze kosten zijn transparant en worden nooit meer dan afgesproken, Sjoerd licht dit graag toe tijdens een vrijblijvend gesprek. De courtage wordt pas betaald als de woning bij de notaris passeert.

  • Krijg ik ook een bord in de tuin en komt mijn huis ook op Funda?

    Jazeker krijg je een bord in de tuin, maar als je het liever (nog) niet wilt dan doen we het niet. Je woning staat binnen een week op meerdere websites zoals o.a. onze eigen website, huislijn, VBO en op Funda.

  • Moet ik het melden als ik gebreken aan de woning heb?

    Ja, je bent verplicht eventuele gebreken te melden, doe je dit niet dan ben je aansprakelijk als de gebreken ontdekt worden en dan moet je de kosten van reparatie of vervanging vergoeden.

  • Hoe presenteer ik mijn huis het beste voor de bezichtiging?

    Uiteraard moet je huis er spic en span uitzien, alle losse/kleine dingen opruimen, ook speelgoed, daarnaast zoveel mogelijk persoonlijke items opruimen. Heb je huisdieren dan goed luchten en met honden vooral niet gaan dweilen, dan ruik je het nog meer. Bij koud weer overal lekker de verwarming aan en een bos bloemen op tafel doet het ook altijd goed. Kortom schoon en netjes!

  • Woning verkocht, hoe nu verder?

    Als je huis dan verkocht is, maken we dezelfde week nog het koopcontract op en maken de afspraak bij de notaris. We plannen de laatste inspectie van de woning, waar we vanzelfsprekend bij aanwezig zijn en gaan dan samen naar de notaris. Kortom wel spannend allemaal, maar geen zorgen, wij begeleiden je het hele traject.

  • Wat betekent No Cure No Pay?

    Wij werken op basis van No Cure No Pay, dit geldt voor zowel verkoop als aankoop van een woning. Dit houdt in dat als je besluit de woning om wat voor reden dan ook uit de verkoop te halen er hier geen kosten aan zijn verbonden. Lukt een aankoopbemiddeling niet, dan kost dit ook niks.

  • Hoe doe ik een bod op een woning en hoe verloopt het onderhandelen?

    Zodra je na het bezichtigen van een woning enthousiast bent geworden kun je een bod uitbrengen. Sinds 1 januari 2023 is het voor alle makelaars verplicht dit in een zogenaamd biedlogboek te doen, wij gebruiken hier Eerlijk Bieden voor. Dit zijn 2 soorten biedingen; een reguliere bieding zonder einddatum of een inschrijvingsprocedure. Bij een reguliere bieding kan elke belangstellende een bod uitbrengen zonder einddatum en kan er onderhandeld worden. Bij een inschrijvingsprocedure kan elke belangstellende een bod uitbrengen voor een bepaalde datum. Dit alles gebeurt in het online systeem Eerlijk Bieden die aan de woning gekoppeld is. Als er een akkoord op een bod is gegeven wordt de koopovereenkomst door ons opgemaakt.

  • Wanneer ben ik in onderhandeling?

    Je bent pas in onderhandeling als je een bod hebt gedaan en wij aangeven in onderhandeling te zijn door het doen van een tegenbod. Zijn er meer geïnteresseerden die een bod willen doen, dan kan dit via een inschrijvingsprocedure in het systeem van Eerlijk Bieden die aan de woning is gekoppeld.

  • Is een mondelinge overeenstemming bindend?

    Nee, alleen een getekende koopovereenkomst is bindend.

  • Wat is bankgarantie?

    De waarborgsom/bankgarantie is 10% van de koopsom. De koper dient deze binnen 8 weken na de dag dat overeenstemming is bereikt over de koopsom en de overige voorwaarden bij de desbetreffende notaris te deponeren.

  • Wat betekent 3 dagen bedenktijd?

    Na het tekenen van de koopovereenkomst die wij opgemaakt hebben, heeft de koper 3 dagen de tijd om zich te bedenken en zonder opgaaf van reden de koop ontbinden, zaterdagen, zondagen en feestdagen worden hierbuiten gelaten. De verkopers mogen geen gebruik maken van deze bedenktijd, hebben zij dus getekend dan kunnen ze er niet meer onderuit.

  • Wat is een ontbindende voorwaarde?

    De meeste kopers hebben een financiering nodig om een woning te kopen, hiervoor kan een ontbindende voorwaarde opgenomen worden in de koopovereenkomst. Vaak is de periode om de financiering te regelen 6 tot 8 weken. Ook kan er als ontbindende voorwaarde opgenomen worden dat je eerst je eigen woning moet verkopen.

  • Wat is kosten koper?

    Achter de vraagprijs staat meestal k.k. Dit betekent Kosten Koper, dit zijn de bijkomende kosten voor de koper, hieronder vallen:
    - 2 % overdrachtsbelasting vanaf 35 jaar
    - 0 % overdrachtsbelasting voor starters tot 35 jaar tot € 440.000,- (2023)
    - 10,4 % overdrachtsbelasting voor 2e woning, bedrijfspanden of beleggers (2023)
    - Notariskosten voor de opmaak van de akte van levering
    - Kadasterkosten voor inschrijving akte van levering
    Onder de Kosten Koper vallen nooit de makelaarskosten.

  • Hoe verloopt de overdracht bij de notaris?

    Voordat we samen naar de notaris gaan, moet er eerst een inspectie van de woning plaatsvinden, dit gebeurt dus samen met de makelaar, verkoper en koper. De inspectie houdt in dat er gekeken wordt of de woning achtergelaten wordt zoals afgesproken en de meterstanden worden opgenomen, je ontvangt het inspectieformulier met de meterstanden via de e-mail. Daarna volgt de overdracht van de woning bij de notaris, Sjoerd gaat uiteraard mee, dit duurt ongeveer een half uur tot een uur. De notaris leest de akte voor en neemt eventuele bijzonderheden/afspraken met je door, daarna wordt er door beide partijen getekend en worden de sleutels uitgewisseld.

  • Wat kan een aankoopmakelaar voor mij betekenen?

    Een aankoopmakelaar kan je veel uit handen nemen. We gaan mee met de bezichtiging, doen onderzoek, adviseren in de waarde en doen de onderhandelingen. Uitgebreide informatie over onze werkwijze lees je onder kopje Diensten.

  • Wanneer heb ik een taxatie nodig?

    Wil je verbouwen en heb je hiervoor extra financiering nodig of heb je een woning gekocht waarvoor financiering nodig is, dan heb je een taxatie nodig voor de financiële instelling. Wij verzorgen een gevalideerd taxatierapport welke je in kunt dienen voor het verkrijgen van de financiering.

  • Is een waardebepaling ook genoeg als ik een woning heb gekocht?

    Nee, als je een hypotheek nodig hebt heb je echt een gevalideerd taxatierapport nodig.

  • Wanneer en hoe kan ik een waardebepaling aanvragen?

    Je belt of e-mailt ons en Sjoerd komt dan langs om een reële waarde te geven aan de woning. Dit is geheel vrijblijvend en kost niks.

  • Wat kost een waardebepaling?

    Een waardebepaling is bij ons altijd gratis en je bent nergens toe verplicht.

  • Is een energielabel verplicht?

    Een energielabel voor woningen is tegenwoordig verplicht, deze dient in ons bezit te zijn voordat de woning online gepresenteerd wordt. Het energielabel kan variëren van A++ voor hele energiezuinige woningen tot G, deze woningen zijn vaak slecht geïsoleerd. Onder het kopje Diensten kun je vinden welk energielabel je woning heeft of hoe je die aan moet vragen.

  • Hoe vraag ik een energielabel aan?

    Meer informatie hierover kun je vinden onder het kopje Diensten.

Onze trots

Wat vinden de klanten van ons en onze werkwijze? Dat lees je bij de beoordelingen.